Promosi Antarabangsa




PROMOSI ANTARABANGSA

Promosi antarabangsa adalah kegiatan yang asas dalam campuran pemasaran sesebuah syarikat antarabangsa. Apabila keluaran dibangunkan untuk memenuhi keperluan pengguna dan diletakkan harga serta diagih dengan sepatutnya, pelanggan yang ditujukan mesti dimaklumkan mengenai ketersediaan  dan nilai keluaran. Campuran promosi yang direkabentuk dengan baik mengandungi pengiklanan, promosi jualan, jualan langsung dan perhubungan awam yang saling memperkukuhkan  serta tertumpu kepada sesuatu objektif bersama. 


KAEDAH PROMOSI ANTARABANGSA

A. PENGIKLANAN

Pengiklanan adalah sebarang bentuk persembahan atau komunikasi berbayar, bersifat tidak peribadi, yang ditujukan kepada kumpulan sasaran dengan tujuan untuk mempromosi, memperkenal dan meningkatkan atau melariskan jualan sesuatu produk , perkhidmatan ataupun idea oleh penaja yang dikenalpasti.. Pengiklanan juga dikategorikan sebagai komunikasi bersifat tidak peribadi yang ditujukan kepada sasaran pasaran yang ramai. 

KAEDAH MEMBENTUK KEMPEN PENGIKLANAN

1. Menetapkan Objektif

Penetapan objektif merupakan langkah yang paling utama di dalam merangka program pengiklanan dengan mengambil kira keputusan-keputusan lepas tentang sasaran pasaran , kedudukan syarikat serta elemen-elemen di dalam campuran pemasaran serta ditentukan berasaskan situasi pasaran semasa.Objektif pengiklanan boleh dikelaskan mengikut tujuan utama, seperti:
(i) Memberitahu - Memberitahu pengguna berkenaan kewujudan sesuatu produk dan cuba untuk membina permintaan   utama. Contohnya iklan susu kanak-kanak yang mengandungi pelbagai jenis vitamin yang diperlukan oleh kanak-kanak.
(ii) Memujuk - Mewujudkan permintaan terpilih di mana pengeluar inginkan pengguna memilih jenamanya berbanding pesaing lain.
(iii) Mengingatkan - Mengekalkan ingatan pengguna terhadap sesuatu produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Contohnya iklan Milo yang mengingatkan pengguna sekiranya ingin menjadi sihat dan kuat mereka perlu minum Milo.                                                                                                                         
(iv) Membandingkan - Membandingkan jenama keluaran syarikat dengan jenama lain sama ada secara langsung ataupun tidak langsung, contohnya perbandingan di antara sabun Breeze dengan cap X. 

2. Menetapkan Belanjawan Pengiklanan

Peruntukan belanjawan pengiklanan penting kerana tanpa peruntukan kewangan segala program tidak mungkin boleh dilaksanakan. Secara umumnya penentuan belanjawan pengiklanan dipengaruhi oleh enam faktor berikut:

• Peringkat kitaran hayat keluaran – Memerlukan belanja yang besar berbanding dengan keluaran yang lama.

• Perkongsian pasaran – Perkongsian  syer pasaran yang dimiliki oleh sesuatu produk ataupun jemana terpilih.

• Persaingan dan bilangan pengiklanan – Banyak persaingan maka perlu peruntukan belanja pengiklanan yang lebih besar. 

 Kekerapan pengiklanan - Kerap pengiklanan dilakukan maka semakin besar peruntukan belanja yang  diperlukan.

 Perbezaan keluaran – Perlu peruntukan yang besar bagi membezakan produk yang mempunyai persamaan.
 Ciri-ciri pasaran – Belanja yang besar jika kumpulan pasaran tidak menghiraukan bentuk iklan setiap hari.

JENIS-JENIS PENGIKLANAN

a. Pengiklanan Global - Strategi pemasaran global bermakna program pengiklanan global, jenama global dan keluaran global atau terpiawai dengan memberi penekanan berlebihan ke atas keperluan untuk mengubahsua program pengiklanan dan pemasaran untuk setiap pasaran nasional.
b. Pengiklanan Pola - Garis kasar umum  bagi kempen pengiklanan tetapi tidak memberi perincian berlandaskan strategi pempiawaian pola iaitu strategi pengiklanan sejagat yang mempiawai mesej asas tetapi membenarka sesuatu darjah pengubahsuaian  untuk memenuhi keperluan keadaan tempatan.

B. PROMOSI JUALAN

Promosi jualan membawa maksud rangsangan secara langsung yang menawarkan insentif ataupun nilai yang lebih ke atas keluaran melalui desakan jualan, agihan keluaran kepada pengguna akhir dengan objektif untuk mewujudkan jualan segera.

JENIS-JENIS PROMOSI JUALAN

(i) Promosi jualan pengguna – Promosi untuk merangsang pengguna akhir agar  membuat pembelian segera.                

 (ii) Promosi jualan perdagangan – Promosi untuk mendapatkan sokongan daripada penjual bagi menggalakkannya agar  memperbaiki usaha-usaha penjualan yang dilakukan. 

(iii) Promosi tenaga jualan – Promosi untuk merangsangan motivasi dan dorongan untuk mencapai jualan yang lebih baik.

TUJUAN PROMOSI JUALAN 

Setiap jenis promosi mempunyai kemampuan yang tersendiri di dalam menarik perhatian pengguna. Terdapat tiga tujuan umum penggunaan promosi jualan di kalangan pemasar:                                                                                                        

 (i) Untuk menarik pencuba baru terutamanya pembeli yang dikenali sebagai mereka yang suka menukar  jenama pilihan.

(ii) Sebagai ganjaran kepada pelanggan yang setia

(iii) Untuk meningkatkan kadar pembelian semula di dalangan pembeli yang membeli sekali-sekala.

PERANCANGAN OBJEKTIF JUALAN


1. Menetapkan Objektif Promosi Jualan

    (a) Objektif promosi pengguna - Menggunakan promosi jualan pengguna adalah bertujuan  untuk:

           (i)   menggalakkan pengguna mencuba suatu produk baru.

          (ii)   menggalakkan pengguna untuk meningkatkan penggunaan & pembelian produk yang telah matang.

          (iii)  mengekalkan dan memberi ganjaran kepada pelanggan yang setia.

(b) Objektif promosi perdagangan - Promosi jualan perdagangan diadakan adalah untuk:

          (i) menggalakkan peruncit membantu menjual item-item baru keluaran syarikat pengeluar

          (ii) menggalakkan peruncit untuk mendapatkan lebih banyak inventori.

          (iii) menggalakkan peruncit untuk membantu mengiklankan produk pengeluar

          (iv) menggalakkan peruncit untuk terus membeli 


 (c) Objektif promosi tenaga jualan - Objektif ini berkemungkinan untuk:

          (i) menggalak dan meningkatkan sokongan lebih ramai tenaga jualan bagi pemasaran    produk atau keluaran baru. 
          (ii) menggalakkan tenaga jualan agar berusaha dengan lebih baik. 

2. Menentukan Belanjawan
    Belanjawan promosi jualan boleh dilihat berdasarkan kedudukan sesuatu keluaran di dalam pasaran. Contohnya jika keluaran yang berada di dalam peringkat pengenalanmemerlukan peruntukan yang lebih besar kerana alat promosi jualan yang sesuai diperingkat ini memerlukan belanja yang agak besar.
                                                               
3. Memilih Alat atau Teknik Promosi Jualan yang Bersesuaian. Antara alat dan teknik yang sesuai ialah:

   (a) Alat promosi jualan pengguna 

     (i) Sampel – merupakan tawaran suatu jumlah percubaan tertentu sesuatu keluaran, contohnya Nescafe memberikan pek-pek kecil secara percuma untuk pengguna merasa formula terbaru syarikatnya.

      (ii) Kupon – adalah sijil yang memberikan suatu penjimatan kepada pengguna apabila mereka membeli keluaran tertentu. Contoh kupon yang dikeluarkan oleh KFC.

   (iii)Tawaran pembayaran kembali tunai – merupakan satu tawaran pengembalian sebahagian harga pembelian produk kepada pengguna yang dapat menunjukkan bukti pembelian.

       (iv) Tawaran berkembar – menawarkan pengurangan harga kepada pengguna. Contohnya dua produk yang dilekatkan bersama dijual pada harga satu produk.

      (v) Premium – merupakan produk yang ditawarkan secara percuma atau pada kadar harga yang rendah sebagai satu dorongan atau insentif untuk menggalakkan pengguna membeli sesuatu produk.
    (vi) Promosi di tempat pembelian - Termaksuklah peragaan dan demonstrasi yang dibuat pada titik jualan atau pembelian. Contoh patung-patung yang digunakan untuk memperagakan pakaian.
    (vii) Peraduan, cabutan bertuah , permainan – memberikan peluang kepada pengguna untuk memenangi sesuatu seperti tunai, lawatan atau barangan tertentu.

    (b) Alat promosi jualan perdagangan

   Promosi perdagangan dapat menggalakkan para peruncit atau pemborong untuk membawa sesuatu jenama memberikannya ruang peragaan mempromosikannya dalam pengiklanan dan menjualnya kepada pengguna.


   (c) Alat promosi jualan tenaga jualan -  Ia bertujuan untuk memberikan insentif kepada tenaga jualan supaya membuat  jualan dengan lebih efektif. 

C. JUALAN LANGSUNG

Ia adalah satu kaedah komunikasi penjualan yang membolehkan komunikasi dua hala tentang idea, produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat . Komunikasi berlaku di antara penjual dengan pengguna dan ia tidak melibatkan perantaraan media seperti televisyen, radio, majallah atau akhbar.

TUJUAN JUALAN LANGSUNG

Tujuannya adalah untuk menjual produk yang dikeluarkan dan mendapat maklumbalas yang cepat daripada pengguna tentang idea, produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat.


BILAKAH JUALAN LANGSUNG SESUAI DIGUNAKAN



1. Kawasan pasaran sasaran tertumpu secara geografi – Tertumpu dalam kawasan perindustrian yang sama.

2. Produk yang dijual mempunyai nilai unit yang tinggi, agak teknikal atau rumit dan mungkin memerlukan kepada demonstrasi. Ini membolehkan staf jualan syarikat dapat menjelaskan dengan lebih terperinci kelebihan dan fungsi-fungsi produk.. Pengguna pula dapat mengajukan sebarang kemusykilan mengenai produk kepada wakil jualan dan mendapat maklumbalas serta penerangan secara terus. Contohnya: Produk Microwave Oven.

3. Produk yang dijual merupakan produk yang perlu disesuaikan mengikut keperluan pelanggan. Contohnya insuran.

4. Produk berada di peringkat pengenalan dalam kitaran hayat pengeluaran.
5. Organisasi tidak mempunyai kos yang banyak untuk melaksanakan kempen pengiklanan.

KELEBIHAN JUALAN LANGSUNG

1. Dapat memahami gelagat pelanggan - menyesuaikan persembahan maklumat mengenai produk atau perkhidmatan keluaran syarikat mengikut keperluan dan gelagat setiap pelanggan dan mengetahui reaksi pelanggan dan penyesuaian terhadap pendekatan jualan yang digunakan oleh mereka. 

2. Komunikasi terus kepada pelanggan - Aktiviti dan komunikasi jualan peribadi dapat difokuskan terus kepada individu atau firma yang telah dikenal pasti sebagai bakal pelanggan.

3. Matlamat Tercapai - Matlamatnya untuk membuat atau mewujudkan jualan tercapai.

KELEMAHAN JUALAN LANGSUNG

1. Kos Yang Tinggi - Melibatkan kos yang besar contohnya kos untuk membangun dan menguruskan pasukan atau tenaga jualan adalah tinggi.

2. Kesukaran memperolehi jurujual yang mahir dan cekap - Jualan Langsung memerlukan kepada tenaga jualan yang mahir dan cekap. Syarikat perlu melatih serta membangunkan program tambahan kepada staf yang bermasalah.

D. PERHUBUNGAN AWAM

Perhubungan awam adalah merupakan aktiviti-aktiviti ataupun program-program yang dijalankan oleh syarikat untuk mendapatkan kepercayaan, penerimaan pemahaman daripada orang ramai, serta untuk membina imej sesebuah syarikat. Contohnya program  seperti derma kebajikan , ceramah daripada pihak pengurusan dan majlis makan malam.               

FUNGSI-FUNGSI PERHUBUNGAN AWAM.

1. Hubungan akhbar bagi mencipta dan menempatkan maklumat berharga dalam media berita untuk menarik perhatian.

2. Publisiti keluaran: memberi publisiti untuk sesuatu keluaran tertentu.

3. Hubungan awam: Membina dan mengekalkan hubungan nasional serta dengan komuniti tempatan.

4. Lobi: Membina dan mengekalkan hubungan dengan pihak pegawai perundangan dan kerajaan untuk mempengaruhi undang-undang dan peraturan.

5. Hubungan pelabur: Mengekalkan hubungan dengan pemegang saham dan lain-lain dalam komuniti kewangan.


 ALAT-ALAT UTAMA PERHUBUNGAN AWAM

1. Berita - Bahagian perhubungan awam mencipta berita yang menarik tentang syarikat, polisi, produk atau pekerjanya dan menghantar bahan tersebut kepada pihak media untuk disiarkan.
2. Ucapan - Eksekutif perhubungan awam syarikat memberi ceramah di persatuan-persatuan perdagangan atau mesyuarat  jualan serta menjawab soalan-soalan yang berhubungkait dengan syarikat, produk dan perkhidmatan.
3. Peristiwa istimewa - Bermula daripada konferens berita, lawatan akhbar, pelancaran, pertunjukkan bunga api, pancaran laser, pelepasan belon panas, persembahan multimedia hingga kepada program pendidikan yang  direkabentuk utnuk mencapai pihak awam sasaran.
4. Bahan-bahan bertulis - Contoh: laporan tahunan, brosur, artikel, surat pemberitahuan serta majalan syarikat.
5. Bahan-bahan pandang dengar. - Contoh: filem, program slaid dan bunyian, video dan kaset digunakan sebagai alat komunikasi.
6. Bahan-bahan identiti korporat - Contoh: Logo, alat tulis, brosur, papantanda, borang perniagaan, kad perniagaan, bangunan, pakaian seragam dan kereta serta trak syarikat, semuanya menjadi alat pemasaran apabila ia menarik, unik dan mudah diingati.
7. Akvititi perkhidmatan awam - Syarikat dapat memperbaiki hubungan baik dengan pihak awam melalui cara menyumbangkan wang dan meluangkan masa untuk aktiviti khidmat awam.

STRATEGI PROMOSI ANTARABANGSA

Pembangunan strategi promosi antarabangsa membabitkan lima langkah :
1. Menentukan campuran promosi mengikut pasaran negara
2. Menentukan takat pempiawaian seluruh dunia
3. Membangunkan mesej yang paling berkesan
4. Memilih media yang berkesan
5. Menetapkan kawalan yang perlu untuk membantu mencapai objektif pemasaran dunia.

 CABARAN-CABARAN DALAM USAHA PROMOSI DI PERINGKAT  ANTARABANGSA
Aspek-Aspek Perundangan Dan Cukai

Beberapa negara mengawal pengiklanan dengan lebih ketat daripada negara lain, dan ini memerlukan pengubahsuaian pendekatan kreatif dari negara ke negara. Undang-undang yang berkenaan dengan pengiklanan mungkin membataskan amaun yang dibelanjakan ke atas pengiklanan, media yang digunakan, jenis keluaran yang diiklankan, cara bagaimana harga mungkin diiklankan, jenis salinan (copy) dan bahan gambaran yang digunakan, serta lain-lain aspek program pengiklanan.

Kekangan Bahasa

Bahasa adalah salah satu halangan utama kepada komunikasi yang berkesan melalui pengiklanan. Masalahnya membabitkan bahasa yang berlainan dalam negara yang berlainan, bahasa atau loghat yang berlainan dalam satu negara, dan masalah yang lebih sukar dikesan iaitu mengenai perbezaan linguistik yang halus dan bahasa tempatan. Penggunaan bahasa yang tidak dengan berhati-hati telah menimbulkan masalah dalam hampir setiap negara.
Kebolehan membaca dan menulis yang rendah dalam banyak negara adalah halangan yang serius kepada komunikasi dan memerlukan daya cipta yang lebih serta penggunaan media lisan. Berbagai-bagai bahasa dalam sebuah negara atau kawasan pengiklanan mengemukakan satu lagi masalah kepada pengiklanan. Terjemahan bahasa menghadapi sangat banyak halangan yang menghalang terjemahan jalan  bahasa yang   berkesan dan lantas menyukarkan komunikasi. 

Kepelbagaian Kebudayaan

Masalah berkomunikasi dengan orang dalam berbagai-bagai jenis kebudayaan adalah salah satu cabaran kreatif yang paling besar dalam pengiklanan. Komunikasi adalah lebih sukar kerana faktor kebudayaan sebahagian besarnya menentukan cara bagaimana pelbagai fenomena akan tertanggap. Sekiranya rangka kerja tanggapan adalah berlainan, tanggapan terhadap mesej itu sendiri akan berbeza. Pengiklan bukan sahaja terpaksa berhadapan dengan perbezaan antara negara, pengiklan mendapati sub budaya di dalam sebuah negara perlu juga diberi perhatian

Kekangan Media

Kekangan ke atas strategi kreatif yang dikenakan oleh media akan hanya menyatakan bahawa kekangan media boleh mengecilkan peranan pengiklanan dalam program promosi dan boleh memaksa pemasar untuk menekankan unsur lain dalam campuran pemasaran. Pencipta yang berdaya cipta dalam beberapa negara telah membangunkan media mereka sendiri untuk mengatasi kekangan media.

0 comments:

Post a Comment